System ISO 9001 – dedykowany do zarządzania jakością – jest stosowany w wielu polskich przedsiębiorstwach. Zarządzanie zgodnie ze standardami tego systemu pozwala podnieść jakość funkcjonowania Twojej firmy na najwyższy poziom. Dotyczy to między innymi wytwarzania produktów oraz świadczenia usług związanych z profilem przedsiębiorstwa. Poniżej skupiamy się na systemie ISO 9001 oraz na związanych z nim różnych grupach wymogów. Podpowiadamy jakie korzyści może przynieść aplikacja rozwiązań ISO 9001 w przypadku Twojego przedsiębiorstwa oraz kiedy i dlaczego warto starać się o ich wdrożenie.

System ISO 9001 – czyli jakość na najwyższym poziomie 

System ISO 9001 ma charakter globalny i należy do znanej i stosowanej na całym świecie serii norm jakościowych ISO. Cieszą się one uznaniem największych rynków oraz inwestorów, którzy uznają ISO 9001 za podstawową normę jakości w obiegu międzynarodowym. Również polscy przedsiębiorcy zabiegają o przyznanie standardu ISO 9001. Mogą tego dokonać na dwa główne sposoby. Pierwszy polega na samodzielnym wdrożeniu, drugi – na skorzystaniu z pomocy firmy konsultingowej. 

Oczywiście, polecam sięgać po drugie rozwiązanie, które gwarantuje o wiele lepsze efekty wdrożeniowe oraz pozwala na ich sprawniejsze i szybsze uzyskanie. Pomoc uzyskana od firmy zewnętrznej zależy w dużym stopniu od profilu Twojej firmy oraz Twoich aspiracji, a także od zapotrzebowania i poziomu zaangażowania ze strony personelu kierowniczego. 

Przedsiębiorstwa decydujące się na wdrożenie ISO 9001 w sposób samodzielny mają możliwość skorzystania z usługi audytu wewnętrznego, przeprowadzonego przez specjalistyczne firmy konsultingowe. W trakcie audytu dokładnie przeanalizowana zostanie całość działań wdrożeniowych oraz ich efektywność. Wiele firm oferuje także możliwość konsultacja online w trakcie przeprowadzania działań wdrożeniowych. 

Dwa warianty ISO 9001

Wdrożenie systemu ISO może mieć dwojaki charakter. W pierwszym wariancie system jest zgodny z normami ISO 9001:2015, a do najważniejszych działań wdrożeniowych należy: – przeprowadzenie audytu zerowego, – przygotowanie dokumentacji, – przeprowadzenie szkoleń i warsztatów pracowniczych, – organizacja szkoleń dla wewnętrznych audytorów, – przeprowadzenie audytu oraz przeglądu zarządzania, – przeprowadzenie audytu certyfikującego. 

Zaletą wyboru tego rozwiązania jest fakt, że większość prac wykonywana jest przez pracowników zewnętrznych. Nakład Twojej firmy oraz jej pracowników jest sprowadzony do minimum. 

Drugi wariant to ISO 9001: 2015 w wersji uproszczonej. Jest to rozwiązanie wybierane przez mniejsze przedsiębiorstwa, które pragną wdrożyć system samodzielnie, a ich zapotrzebowanie na pomoc jest bardzo ograniczone. W tym wariancie przedsiębiorstwo otrzymuje wsparcie w postaci jednej osoby, która pomoże przejść przez poszczególne etapy wdrożenia ISO. Udzieli Ci także wszystkich niezbędnych informacji oraz pomoże w samodzielnej realizacji następujących po sobie zadań.

Przedsiębiorcy wybierający to rozwiązanie mają możliwość prowadzenia konsultacji (online lub na żywo) z ich „opiekunem ISO” oraz korzystania ze szkoleń dla audytorów wewnętrznych. Wbrew pozorom, wybór tego rozwiązania nie jest wyborem gorszym, a w przypadku wielu niedużych przedsiębiorstw okazuje się w zupełności wystarczający.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here