Obecnie na rynku programiści to grupa osób, którzy zarabiają najwięcej. Dlatego coraz więcej osób chętnie uczy się na informatyków.
Programiści zatrudniają się w dużych korporacjach, które zapewniają im pewien komfort wynikający z bycia na kontrakcie bądź na umowie o pracę, niekiedy na umowie zleceniu. Jednak istnieje wielu programistów, którzy sami próbują własnych sił na rynku tworząc nowe aplikacje czy nowe gry.
Programowanie gier jest ostatnio bardzo pożądaną umiejętnością. Nie każdy potrafi zaprogramować grę, jednak jeśli się to uda i zyska ona na popularności to autor takiej gry może liczyć na naprawdę duże pieniądze.
Podstawą jaka jest potrzebna do programowania gier to znajomość języka Java, JavaScript, C, C#, C++, PHP bądź Python. Wśród wymienionych języków najprostszym jest C++. Jeśli początkujący programista opanuje już ten język, to może rozpocząć swoją przygodę z kolejnymi językami, nieco trudniejszymi.
Programiści, którzy się dopiero uczą zazwyczaj zaczynają swoją drogę od gier 2D. Są one trochę mniej skomplikowane niż 3D ale i tak pochłaniają dużą ilość czasu, szczególnie programistom niedoświadczonym.
Dla programistów, którzy chcieliby stworzyć grę w języku angielskim poleca się SFML. Można dzięki temu programowi stworzyć swoją pierwszą prostą grę czy ściągnąć pod nią ścieżkę dźwiękową. I co ważne korzystanie z tej biblioteki jest całkowicie bezpieczne i darmowe. Dla programistów, którzy woleliby stworzyć coś w języku ojczystym, Szymon Siarkiewicz stworzył profesjonalny kurs 2.0.
Warto stale podnosić sobie poprzeczkę i szukać coraz to zaawansowanych rozwiązań. Do programowania gier 3D świetnie nadadzą się takie programy jak: biblioteka graficzna 3D (np. OpenGL) albo nawet jeden z silników do gier (np. Unreal, Unity).
OpenGL to jeden z programów do tworzenia gier w trójwymiarze i co ważne jest on w języku polskim. Jest dosyć prosty w obsłudze, dlatego poleca się go dla początkujących programistów, którzy szukają czegoś więcej niż programy 2D. Można tutaj nabyć takich umiejętności jak: definiowanie i rysowanie sceny 3D, tworzenie przekształceń geometrycznych, renderowanie, cieniowanie, implementacja rozszerzeń, zapoznanie się z buforem głębokości, czy przetwarzanie obrazów, tworzenie struktur.
Bardzo popularnym programem i pomocnym jest Unity. Jest to o tyle fajny program, że można podpytać o niego programistów na portalach społecznościowych czy forach, ponieważ korzysta z niego cała masa początkujących programistów. Jest stosunkowo prosty w obsłudze i jest w nim dostępnych bardzo wiele poradników, tutoriali, kursów czy dokumentacji. Zatem można bez większego problemu wyszukać wiele wskazówek i informacji, które pomogą w odnalezieniu się w tym programie.
Istnieje w internecie wiele programów, które pomagają tworzyć pierwsze kroki w programowaniu gier. Dlatego warto z nich korzystać, ponieważ nie traci się cennego czasu na szukaniu informacji. Są niczym przydatne gotowce, dzięki którym praca idzie szybko i widać rezultaty tej ciężkiej pracy.