Marketing wielopoziomowy, czyli Multilevel Marketing lub MLM to typ marketingu, który powstał w latach 60 w Stanach Zjednoczonych.
Opiera się on na tworzeniu tak zwanej struktury, której członkowie za pomocą marketingu rekomendacyjnego i marketingu bezpośredniego poszukują nowych odbiorców produktów wytwarzanych przez firmę, którzy potem polecają produkty dalszym osobom, dodając kolejne stopnie do struktury marketingowej.
Ze względu na graficzny zapis obrazu takiej struktury, MLM często bywa, błędnie z resztą nazywany piramidą finansową, co sugerowałoby, że zarobki możliwe są tylko i wyłącznie jeśli jest się u szczytu jednej ze struktur, co nie koniecznie jest prawdą.
MLM wprowadziła jako pierwsza firma Amway w latach 60 w USA, która postanowiła zrezygnować z wielu kosztów poprzez zbudowanie systemu sprzedaży bezpośredniej, w którym każdy kolejny sprzedający ma bezpośredni dostęp do głównego magazynu firmy, w którym składa zamówienia na produkt, dodatkowo sam musi za pomocą marketingu bezpośredniego i rekomendacyjnego znaleźć nowych odbiorców produktów.
Dzięki oszczędnościom poczynionym na reklamie, spedycji, składowaniu itd, firma generowała znacznie większe zyski, którymi postanowiła podzielić się ze swoimi „sprzedawcami”, czyniąc z nich niejako partnerów handlowych.
Taka osoba może zarobić zwykle na dwa sposoby – albo kupując produkty po cenie promocyjnej, dostępnej tylko dla zarejestrowanych użytkowników i potem odsprzedając je po cenie katalogowej (tak działa obecnie Avon, Oriflame czy FM), albo znajdując osoby, które będą chciały zarejestrować się w systemie, po to aby samemu kupować taniej, lub z myślą o ewentualnych zyskach.
Rejestrując „pod sobą” kolejne osoby, które dokonują regularnych zakupów, osoba rejestrująca, zwana czasem leaderem lub sponsorem, otrzymuje procent z zysków wypracowanych przez grupę osób zarejestrowanych poniżej.
Progi procentowe, czy też punktowe są różne w zależności od firmy, jednak idea jest podobna dla wszystkich firm z obszaru marketingu wielopoziomowego.

Obecnie nastąpił rozkwit różnorakich firm MLM, co ma związek głównie z rozwojem technik telekomunikacyjnych. W dobie braku internetu budowa struktury była ograniczona ilością osób, do których można było dotrzeć bezpośrednio, z racji tego, że multilevel marketing to biznes oparty głównie na relacjach, stąd właśnie obrazki sąsiadki z walizeczką, która w domach koleżanek oferuje kosmetyki, popularne dla amerykańskich filmów z tamtego okresu. Do niedawna w Polsce MLM nie wykraczał specjalnie poza pokazywanie katalogów produktowych i planów marketingowych głównie bliższym i dalszym znajomym podczas spotkań domowych.
Obecnie „rekrutacja” do MLM ma o wiele szerszy zasięg za sprawą sieci społecznościowych. Na Facebooku istnieje szereg grup tematycznych zajmujących się jedynie MLM, a wszelkie kontakty często odbywają się online za pomocą messengera bądź skype, a nie twarzą w twarz w domach klientów.
Co czyni ten typ pracy łatwiejszym i pozwala szybciej zbudować dochodowe struktury.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here