Narzędzia marketingowe są jednakowe i służą tym samym celom dla wszystkim przedsiębiorstw na świecie. Jednak mniejsze obszary kraju jak np. gmina czy miasto potrzebują dla siebie odpowiednich metod postępowania, gdyż ten rodzaj jest odmienny od działań firmy, która chce sprzedać swój produkt jak największej liczbie konsumentów. Pomóc tu może marketing terytorialny, który polega na działaniach mających na celu zaspokojenie potrzeb osób, które zamieszkują dane miasto, czy dany obszar, a także osób, które tam nie mieszkają, ale mają z nim ścisły związek. Mowa tu np. o turystach, studentach, inwestorach czy jeszcze innych interesariuszach.
Ważne jest, by znać prawdopodobne i możliwe kierunki zmian oraz to by materiały i inne elementy, które posiadamy były dobrze wykorzystane i nie powodowały problemów. Jeśli chodzi o działania samorządów dotyczące marketingu terytorialnego to mogą to być działania długoterminowe jak i krótkoterminowe. Nie ma ryzyka, że dane przedsięwzięcie sprawi, że samorząd zbankrutuje w przypadku niepowodzenia. Przy tym typie marketingu wystarczy mieć jakieś pojęcie o działaniach promocyjnych i wszystko nadzorować. Trzeba by istniał ktoś, kto będzie to wszystko nadzorował. może to być wójt czy burmistrz lub inna osoba odpowiedzialna w danej kadencji za rozwój danego obszaru terytorialnego. Muszą oni wiedzieć czego chcą i co chcą osiągnąć oraz jakimi sposobami będą do tego dążyć. To do ich zadań należy wybór odpowiedniej osoby, która zajmie się całym marketingiem terytorialnym pod jego okiem. Drugim elementem są mieszkańcy danej miejscowości, którzy są poniekąd pierwszymi i najważniejszymi osobami, które poprzez własne zaangażowanie i aprobatę działań oraz swoisty marketing szeptany mogą najlepiej rozreklamować swoje miasto. To oni są nośnikami przekazu reklamowego, gdyż to oni są naocznymi świadkami wszystkiego, co dzieje się w mieście, żyją tam i wiedzą co powinno ulec zmianie, a co jest wizytówką danego miasta. W tych wszystkich działaniach niezbędny jest czas. Niestety budowanie marki trwa długo, nie można zrobić tego z dnia na dzień czy z miesiąca na miesiąc. Takie działania wymagają czasu i tylko wtedy mogą przynieść oczekiwane rezultaty. Często można spotkać się z logiem i hasłem reklamowym danego miasta czy danego miejsca na mapie kraju. Nie zawsze te elementy są spójne i mogą rzeczywiście sprawić, że region zostanie rozreklamowany. Na pewno znamy kilka przykładów tego, jak nieprawidłowo wybrane i nieprzemyślane logo i hasło reklamowe zostały wręcz wyśmiane przez użytkowników internetu i nie ma się co dziwić. Za takie rzeczy powinny brać się osoby które są specjalistami i wiedzą co robią. Ważne, by wiedzieć po się reklamujemy. Trzeba mieć jasną wizję i produkt, który chcemy „sprzedać”. Nie można zacząć reklamować czegoś, co nie jest do końca spójne i nieprzygotowane. Wtedy cały wysiłek w reklamę pójdzie na marne. Trzeba tez mieć jasno określone grono odbiorców, bo nie można promować danego produktu wszystkim. Ważny jest segment, wyłoniony we wcześniejszych badaniach rynku.