Social media są w dzisiejszych czasach najpopularniejszym sposobem kontaktu pomiędzy użytkownikami w najnowszym medium jakim jest internet. Większa część społeczeństwa posiada na poszczególnych portalach profile, które pozwalają innym ich odnaleźć i się skontaktować. Istnieje możliwość publikowania postów, dodawania zdjęć, publikowania krótkich filmików i wiele wiele więcej. Statystyki pokazują, że liczba aktywnych użytkowników aplikacji społecznościowych jest bardzo wysoka, a z roku na rok rośnie. Jest to skutkiem powszechnego dostępu do sieci jak również pojawiania się nowych, coraz bardziej atrakcyjnych i wyróżniających się aplikacji i portali, umożliwiających użytkownikom nowe, dotychczas niespotykane funkcje i ustawienia. Większość ludzi jest cały czas dostępna w mediach społecznościowych. Lajkują posty lub zdjęcia swoich znajomych, sprawdzają newsy i co nowego dzieje się na świecie za pośrednictwem portali, komentują i wchodzą w interakcję z innymi, sprawdzają otrzymane wiadomości i odpisują na nie. Nic więc dziwnego, że firmy, które zdecydowały się na social media marketing odniosły sukces i mogą pochwalić się o wiele lepszymi wynikami niż przed decyzją o rozpoczęciu działań online. Portale społecznościowe dają firmom dużo możliwości, a umiejętne ich wykorzystanie z pewnością przyniesie oczekiwane efekty.
Podstawą działań jest zazwyczaj założenie profilu na kilku najbardziej popularnych portalach społecznościowych, uzupełnienie najważniejszych informacji, danych kontaktowych, dodanie adekwatnego zdjęcia i po prostu bycie aktywnym. Trzeba regularnie dodawać posty lub/i zdjęcia, które zaciekawią potencjalnych konsumentów i zachęcą do konwersji. Utrzymywanie interakcji z konsumentami czyli odpisywanie na komentarze, czy na pytania może zaskarbić firmie zaufanie i lojalność użytkowników, a co za tym idzie utrzymać ich przy sobie dłużej. Celem takich działań jest głównie poprawa lub kreowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród osób obserwujących profil oraz potencjalnych konsumentów. Mówiąc o marketingu w mediach społecznościowych warto również wspomnieć o równie istotnym, ale nie wykorzystywanym na tak szeroką skalę jak pozostałe sposobie rozpowszechniania informacji i poprawy wizerunku firmy. Jest nim marketing wirusowy lub inaczej viral marketing. To działania, które zostają rozpoczęte przez firmę, a dalszą część wykonują świadomie lub nieświadomie użytkownicy internetu. Nazwa wirusowy wzięła się stąd, że użytkownicy przesyłają miedzy sobą udostępniony przez firmę zabawny czy intrygujący filmik lub grafikę. Elementy te dzięki temu rozpowszechniają się z prędkością wirusa i powstrzymanie go jest praktycznie niemożliwe. Coś co firma raz wrzuci do internetu zostaje tam już na stałe, dlatego ważne jest, by firma tworząc taki film czy obrazek dokładnie przemyślała to co powinien a czego nie powinien on zawierać. Historia zna przykłady firm, których nieprzemyślane działania w tej kwestii przyczyniły się do gwałtownych zmian w postrzeganiu firmy przez użytkowników. Były to bardzo negatywne zmiany i na dobrą sprawę zdarzenia takie będą już zawsze kojarzone z taką firmą.