W praktyce i teorii spotykamy się z różnymi rodzajami marketingu. Jednym z nich jest marketing miedzy różnymi rodzajami biznesu czyli marketing b2b. Zajmuje się on przede wszystkim zdobywaniem umów, specjalnych transakcji zawieranych pomiędzy dwoma biznesami, czyli przykładowo pomiędzy firmą, która produkuje dany produkt, a firmą która skupuje ten produkt w celu dalszej odsprzedaży w dalszym kanale dystrybucji. Nie jest to połączenie biznesowe, jakie łączy producenta i klienta ostatecznego, ponieważ wtedy mowa jest o marketingu b2c czyli biznes do konsumenta. Marketing pomiędzy firmami to działanie firmy, które charakteryzuje się strategią składające się z wielu poziomów. Są to w głównej mierze działania marketingowe jak np. promocja marketingowa. Jak zacząć działać w marketingu b2b? I co należy zrobić, by znaleźć potencjalnego partnera biznesowego?
Na początek ważne jest by poznać czynniki jakie warunkują działanie firmy, by mogła stać się najlepszym wyborem pośród innych i by to firma jaką prowadzimy wybrała właśnie ją, kierując się racjonalnością. Ważne, by posiadała odpowiednie i niezbędne zasoby oraz osoby odpowiedzialne i osoby decyzyjne, które są w stanie podjąć decyzję o podjęciu współpracy. Musimy wiedzieć z jakiej branży dana firma pochodzi, liczbę oraz rodzaj produktów jakie oferuje, jaki jest obszar terytorialny ich działań i wiele wiele więcej. Im bardziej poznamy daną firmę tym lepszą decyzję będziemy mogli podjąć i tym bardziej racjonalna ta decyzja będzie. Szukając odpowiedniego grona odbiorców musimy na dobrą sprawę zorientować się gdzie taki klient będzie. Przykładowo przedstawicieli innych firm można spotkać na przykład podczas targów, spotkań biznesowych, na specjalistycznych internetowych grupach i w innych temu podobnych miejscach. O zakupie danego produktu decydują konkretne czynniki takie jak aktualna sytuacja gospodarcza, czyli chodzi tu głównie o poziom cen. Jeśli cena dobra, które chcemy kupić jest wysoka, a sytuacja rynkowa nie jest sprzyjająca tym większe prawdopodobieństwo, że firma zrezygnuje z transakcji. Drugim czynnikiem może być również sytuacja polityczna w danym kraju, ponieważ istnieją regulacje prawne czy inne elementy systemu prawnego, które znacząco zniechęcają lub nawet blokują zakup. Trzecim czynnikiem będzie z pewnością działanie konkurencji. Jak ważne jest bycie lepszym od firm konkurencyjny wie każdy kto prowadzi biznes. I tutaj nie jest inaczej. Konkurencja pomiędzy firmami jest dość silna. Jeśli jedna firma robi krok do przodu to inne firmy natychmiast robią o samo. Dlatego ważne jest by być zawsze na czele, przed innymi przedsiębiorstwami i nie dać się im dogonić. Innymi czynnikami mogą być również technologia, która w niektórych przypadkach może mieć kluczowe znaczenie i odgrywać główną rolę. Cele firmy również stanowią coś czego nie można pominąć. Tworząc tak ważny element jak kampania marketingowa, musimy zawrzeć w niej cele marketingowe. Są one niezbędne do dobrego działania i funkcjonowania całej kampanii, jak również przedsiębiorstwa.