Franchising lub franczyza to rodzaj relacji między podmiotami rynkowymi, w której jedna strona (franczyzodawca) przekazuje drugiej stronie (franczyzobiorcy) prawo do prowadzenia działalności gospodarczej na określonych warunkach z wykorzystaniem opracowanego modelu biznesowego.
Istnieją dwa rodzaje płatności w przypadku prowadzenia działalności franczyzowej: opłata ryczałtowa i tantiemy.
- Opłata ryczałtowa jest jednorazową opłatą za prawo do działania pod znakiem towarowym i otwarcia jednej jednostki gospodarczej.
- Opłata licencyjna to okresowa płatność za korzystanie z franczyzy. Kwota ta jest zazwyczaj wypłacana raz w miesiącu. Może być określona jako część zysku lub jako procent od przychodów (miesięcznego obrotu gotówkowego).
Jakie są korzyści z franchisingu?
Według statystyk 86% biznesów założonych przez franczyzę w ciągu 5 lat działalności nie tylko „przeżywa”, ale i wychodzi na prostą w tym okresie. Dla początkujących firm franczyza jest korzystna, ponieważ otrzymują one skuteczny model biznesowy i wydajne technologie produkcji wraz z optymalnie dopasowanym marketingiem. Osobno warto zwrócić uwagę na sprawdzoną, rozpoznawalną markę i tożsamość korporacyjną, które automatycznie implikują wypracowaną i zaakceptowaną lojalność klientów.
Inne zalety to oszczędność czasu na starcie i wsparcie ze strony franczyzodawcy: system edukacji, konferencji i szkoleń, jednolity, przemyślany marketing, doświadczenie w rozwiązywaniu sporów i problemów.
Główne wady franczyzy to:
- Konieczność pracy zgodnie ze standardami (w zakresie prowadzenia działalności i używania znaków towarowych) oraz ograniczone inicjatywy franczyzobiorców
- Otwartość biznesu na franczyzodawcę, regularny monitoring
- Wielokrotna komunikacja.
- Konieczność wspierania dobrobytu nie tylko firmy, ale także franczyzodawcy i całej sieci
- Ryzyko związane z wynikami i reputacją innych franczyzobiorców w regionie
- Niebezpieczeństwo zmiany polityki franczyzodawcy na gorszą dla franczyzobiorcy, np. przy zmianie franczyzodawcy
- Ograniczenia dotyczące warunków sprzedaży przedsiębiorstwa
- Koszty obsługi franczyzodawcy. Na przykład za zakup sprzętu, który franczyzobiorca jest zobowiązany kupić tylko od franczyzodawcy zgodnie z warunkami umowy, podczas gdy może być znacznie tańszy od innego dostawcy.
A główną cechą jest to, że praca we franczyzie nie gwarantuje Ci stałego zysku. Dostajesz tylko gotowy model biznesowy i go rozwijasz.
Zależy on w każdym konkretnym przypadku od wielu czynników (wysokość wymaganej inwestycji, stosunek kapitału własnego do kapitału obcego, specyfika biznesu itp.) Franczyzodawca powinien przedstawić Ci informacje o okresie zwrotu wraz z innymi wyliczeniami finansowymi w biznesplanie franczyzy.
Pod adresem https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci/ dostępne są oferty franczyzowe – sprawdź, jaka branża będzie dla Ciebie odpowiednia.
Biznes franczyzowy automatycznie implikuje, że okres zwrotu i rentowność jest znacznie zmniejszona w porównaniu do rozpoczynania działalności od zera, dzięki ograniczeniu wielu błędów menedżerskich i innych poprzez zastosowanie sprawdzonych metod i standardów na samym początku.
Jak znaleźć odpowiednią franczyzę
Możesz również skontaktować się z firmą, której rodzaj działalności jest dla Ciebie atrakcyjny i uzyskać poradę dotyczącą współpracy z franczyzą tej firmy.