Marketing to absolutna podstawa funkcjonowania w biznesie. Bez odpowiedniej reklamy i promocji wiele marek i firm zwyczajnie ginie na tle konkurencji, by ostatecznie upaść. Bardzo ważne jest więc zadbanie o tę kwestię. Nie da się jednak zaprzeczyć temu, że nie każdą firmę, szczególnie wchodzącą dopiero na rynek, stać na wielkie kampanie reklamowe. Dobrze sprawdza się za to email marketing, o którym warto wspomnieć trochę więcej.
W XXI w. każdy internauta posiada skrzynkę mailową. Wysyłanie i otrzymywanie wiadomości online jest czymś zupełnie naturalnym. Warto zatem wykorzystać ten fakt, by powiadomić tą drogą określone grono osób o działaniach swej marki, nowych produktach, akcjach promocyjnych, rabatach. W ten sposób można szybko zwiększyć liczbę odbiorców swoich usług, ponosząc przy tym stosunkowo niskie koszty. Email marketing jest niedrogą opcją, co z pewnością ma spory wpływ na jego popularność. Trudno bowiem porównywać jego koszty ze środkami finansowymi, które pochłania spot w telewizji czy grafika promocyjna w gazecie. Z tego powodu każda firma może pozwolić sobie na tego rodzaju promowanie swoich działań w sieci. Drugim czynnikiem, który sprawia, że osoby odpowiedzialne za reklamę stosują email marketing, jest powszechność i łatwość dotarcia do poszczególnych grup. Do tego metoda ta działa niezwykle szybko – maile dochodzą przecież w sekundę. W krótkim czasie można zatem wysłać wiadomości do tysięcy, a nawet milionów ludzi na całym świecie. Na pewno dużym atutem email marketingu jest to, że szybko można skontrolować efekty jego działań. Narzędzie to pozwala bowiem śledzić statystyki i sprawdzać, ile osób odwiedziło za jego pośrednictwem stronę www, ile dokonało zakupu, napisało wiadomość czy kliknęło w określony odnośnik. Informacje te nie są przecież bez znaczenia w dalszych planach i działaniach marketingowych.
Nie oznacza to oczywiście, że email marketing to banalnie prosta sprawa – wiele firm wykorzystuje skrzynki pocztowe jako narzędzie swojej reklamy. Trzeba zatem całość zaplanować i wykonać tak, by wiadomość nie przepadłą w gąszczu innych. Liczy się kreatywność, umiejętność dotarcia do określonego typu klienta, przyciągnięcia uwagi i dostosowania treści przekazu do charakteru odbiorców. Do najpopularniejszej formy email marketingu zaliczyć możemy z całą pewnością wszelkiego rodzaju newslettery. Nie jest to oczywiście jedyna opcja. Wszystko zależy tu od pomysłowości przedstawicieli danej firmy, którzy odpowiedzialni są za kierowanie działaniami związanymi z marketingiem. Zwykle całość łączy nie tylko wiedzę z zakresu reklamy i informatyki, ale też m.in. fotografii, grafiki komputerowej i copywritingu.
Podsumowując – email marketing to w obecnych czasach rozwiązanie doskonale sprawdzające się w przypadku niemal każdego usługodawcy. Korzystają z tego narzędzia zarówno ogromne koncerny, jak i maleńkie, lokalne firmy. Email marketing sprzyja nawiązywaniu relacji z klientami, gromadzeniu baz danych, śledzeniu statystyk i przeprowadzaniu badań, które w niedalekiej przyszłości mogą przysłużyć się do zwiększenia obrotów.